ملخص شامل عن علم ال seo

ملخص شامل عن علم ال seo 

    علم سيو,برمجة محركات البحث, seo 2015
    الخطوه الاولى‬ اختيار الكلمات المفتاحيه "اساس ال seo "
    5 أخطاء بتعملهم وانت بتختار الكلمات المفتاحيه
    _ انك تختار كلمه عامه زى مثلا "car"
    _ انك تختار كلمه عاليه المنافسه
    _ انك تختار كلمه ملهاش ترافيك "زيارات"
    _ انك متكتبش كلمات تحويل "convert"
    _انك تعمل موقعك طويل عريض عشان تنافس على كلمه واحده

    عشان كدا حاول تعمل العكس خليك محدد ومركز
    استهدف كلمات فى تاريج معين .مكان معين .سعر معين . مواصفات معينه




     Time/Date: 2001, December, Morning
    Price/Quality: Cheap, Best, Most Popular
    Intent: Buy, Shop, Find
    Location: Houston, Outdoors, Online


    معلومه مهمه اخيره
    وانت بتكتب مقال او "LandingPage" لازم تعرف ان فى 3 انواع من البحث على الكلمات

    النوع الاول : informational keywords
    الناس اللى بتعمل بحث عليها بتكون عاوزه معلومات "مش هتشترى " مثال
    make money online for free ______ how to install wordpress


    النوع التانى : بتبحث عن معلومات عشان تساعدها انها لا أما تشترى لا أما لا
    زى : top 10 web hosting providers _______web designers in eg


    النوع التالت : ناس واخده قرار انها خلاص هتشترى وبدور على اللى بيبيع
    زى : Buy__ Review__ Purchase__ Discount__Coupon __ Deal



    الادوات:
    adwords.google.com/KeywordPlanner :KeywordPlanner ubersuggest.org :ubersuggest keywordeye.com :Keyword Eye www.wordpot.com : Wordpot keywordspy.com :keywordspy www.spyfu.com :spyfu



    الخطوه التانيه : تحديد وتحليل المنافسين "مفتاح حملة الseo "
    _ هنحدد المنافسين من خلال الكلمات اللى تم اختيارها.
    هنبحث عن كل كلمه ونشوف اول 3 نتايج ونسجلهم فى جنب.
    وانت بتبحث هتلاقى مواقع فى النتايج الاولى على شويه كلمات سجلهم لانهم دول المنافسين اللى هتركز معاهم فى اغلب الوقت

    طب هنحلل ايه ؟
    _الكلمات : ايه الكلمات اللى المواقع محتله فيها ترتيب وانت مش كاتبها و سجلها
    خد اللينك بتاع المقال وحطو فى فى KeywordPlanner tool وشوف كلمات المنافس

    _المحتوى : ايه هو المحتوى اللى بيقدمه وجودته وطريقه عرضه " صور وفيديوهات ومقالات . هل المحتوى اللى بيقدمه مختصر وقصير ولا تفصيلى وطويل . واعمل افضل منه
    _الon_page : شوف هل الكلمات فى العنواين ,فى ال url , فى الصور ,الفيديوهات
    الميتا تاجز وغيرها

    _متنساش تشوف ترتيبهم فى بينج وياهو
    _شوف سرعه الموقع وسرعة تحميل الصفحات ؟ وعدد المواضيع اللى الصفحه الرئيسيه
    والتصميم الموقع . لازم موقعك يكون سريع خفيف جذاب التصميم

    backlinks : _ دور على مصادر الباك لينكات المواقع دى وايه هى ال Backlink Anchor Text
    _الدومين والبدج اثوريتى والبدج رانك لمواقع الباك لينكات . وسجلهم عشان تجيب منهم باك لينكس

    _ Social Media : شوف حضور المنافسين على السوشيال ميديا ومدى التفاعل لحساباتهم
    _ هل بيستخدمو اعلانات ولا لا ؟ وايه انواع الاعلانات؟


    الادوات :
    _ اعرف المنافسين
    http://www.alexa.com/topsites : Alexa Top Sites http://www.similarweb.com/global : SimilarWeb Websites Ranking
     

    _ اعرف كلمات المنافسين adwords.google.com/KeywordPlanner :KeywordPlanner semrush.com : semrush webconfs.com/website-keyword-suggestions.php :Website Keyword Suggestion tools.seochat.com/tools/related-keywords-tool : seochat
     

    _ اعرف ترتيب المنافس على الكلمات serps.com/tools/rank_checker: serps

    _حلل قوة وباك لينكات المنافس
    moz.com/tools/seo-toolbar :Moz SEO Toolbar www.opensiteexplorer.org : opensiteexplorer www.majesticseo.com : majesticseo
    شوف سرعة موقعك من هنا : tools.pingdom.com
    حلل كل حاجه فى المنافس من هنا http://www.woorank.com/TOOLS

    ‫‏ 

    الخطوه‬ التالته : المحتوى (الملك والمستقبل )
    ال "content " وال "content marketing"
    فى 2015 لو معندكش محتوى مميز متنوع مختلف يرضى احتياجات الناس يبقى ملكش مكان ما بينا . علشان كدا لازم تحدد المحتوى اللى هيفيدك فى حملة السيو بتاعتك عشان تقدر تعدى بحملة السيو الى بر الامان وتفضل ديما متصدر على كلماتك المفتاحيه
    لوعايز الموقع بتاعك يبقى متصدر ديما لازم تلم كل جوانب المجال بالتفصيل الممل
    لازم تخلى الزائر ميسبش موقعك ويفضل يستمتع فيه بالساعات لانو لقى اللى كان بيدور عليه ومن هنا لازم يكون عندك خبره شويه فى "المستقبل " اللى هو"content marketing "

    content marketing يعنى ايه ؟
    يعنى قيمه وفايده قدمتها للزائر بدون مقابل
    يعنى محتوى بيستناه الزائر فى المواعيد عشان يتعلم حاجه جديده او يعرف حاجه جديده
    يعنى محتوى يشوفه اى حد ويقراه لازم يعملو شير
    محتوى لما يمسك ترتيب فى جوجل محدش يقدر عليك فيه
    يعنى زيارات اكتر
    يعنى ناس تعطيك باك لينكس مجانا وبدون سؤال من اصحاب المواقع التانيه

    ‫‏الخلاصه‬ : محتوى يساعد الناس فالناس تساعدك وتخليك تتنشر كالفيرس
    الادوات :
    شوف المحتوى اللى عاجب الناس فى اى مجال واكتب فيه من هنا
    buzzsumo.com : buzzsumo topsy.com : topsy

    دور على افكار محتوى من هنا www.quora.com : quora answers.yahoo.com : yahoo answers www.google.com/trends : trends www.slideshare.net : slideshare

    وانت بتكتب المقال :
    اعمل انفوجرافيك من هنا : http://www.easel.ly/
    اعمل سكرين شوت من هنا http://awesomescreenshot.com/
    صغر وكبر الصور من هنا : http://resize.it/
    صحح الاخطاء من هنا : http://www.polishmywriting.com/
     


    الخطوه الرابعه : "onpage seo " دا 45% من شغل السيو "
    ناس كتير بتهمل الاون بدج سيو على الرغم انه هو الشغل الاساسى اللى بيتبى عليه 55% من بقى حملة السيو عشان كدا ركز معايا
    _ال url : يفضل يكون صغير "كلمتين او تلاته "
    _الtitle : ابدأ العنوان بالكلمات المفتاحيه وحاول تخلى العنوان viral . طبعا دا غير 60 حرف
    _ الوصف وكدا و160 حرف ولازم يكون جذاب وبتاع
    _الكلمه المفتاحيه : تبقى فى اول 100 كلمه ومتفكرش فيها تانى فى المحتوى
    _ الكلمه المفتاحيه : تبقى فى h1 , h2 , h3 : "كبر حجم الكلمات المفتاحيه " وخليها مميزه فى المحتوى
    _ الصوره : قبل ما ترفع الصوره سميها بالكلمه المفتاحيه المستهدفه واهم حاجه "alt attribute " الصوره تبقى jpg

    _ المحتوى ودا حكايته حكايه
    _لازم يكون محتوى مفيد مش منقول كلام اتقال قبل كدا يعنى لو مش هضيف قيمه يبقى بلاها الشغلانه دى
    _ ابدأ المحتوى بصوره
    _ اعمل لينكات خارجيه ل wikipedia , wikihow
    _ اربط المواضيع ببعضها بكلمات مفتاحيه مختلفه
    _ المحتوى يبقى نص + صور+ فيديوهات متنوع يعنى
    _متنساش سرعه موقعك والمحتوى المنظم الجذاب



    __________فى حاجات كتير لسه فى ال on page seo هتتقال بعدين __________
    "الادوات " :
    _ https://www.removeem.com/ratios.php : Anchor Text Over Optimization
    _ شوف المحتوى منقول ولا لا : http://www.copyscape.com/
    _ شوف عندك broken links وصلحها : 8. Xenu's Link Sleuth


    _ الروبتس :
    اعملها من هنا www.yellowpipe.com/yis/tools/robots
    واكشف عليها من هنا tool.motoricerca.info/robots-checker.phtml

    _ العنوان والوصف من هنا : http://seobin.org/
    _ شيك على صورك من هنا http://www.feedthebot.com/tools/
    _شيك على ال on page كله من هنا : http://www.microsoft.com/web/seo
     

    _ لو عندك وردبريس الاضافه دى جامده اخر فيصل
    _ http://yoast.com/wordpress/seo/ : yoast
    _ http://wordpress.org/plugins/seo-ultimate/ : SEO Ultimate


    الخطوه_الخامسه : Anchor Text "عشان تنام وانت مرتاح على موقعك "
    _ ال Anchor Text قبل 2012 كان اسهل طريقه تعرف جوجل الصفحه اللى بندخلها من خلال ال Anchor Text بتتكلم عن ايه من خلال وضع الكلمه المفتاحيه فى ال Anchor Text
    انما فى 2014 بقى اسهل طريقه تعرف جوجل انك مخالف وتبدأ تشيلك خالص من نتايج البحث ازاى ؟ نقولك ازاى

    كل واحد بيبنى باك لينكات عاوز يبنى الباك لينكس بتاعته على الكلمات المفتاحيه وبيتخيل بكدا انو جامد وموقعه هيرانك ويظهر فى النتايج الاولى فى جوجل الا انو بيلاقى موقعه اختفى ويشد فى شعره انه penguin ضرب موقعه ويقولك ازاى دا انا معملتش ولا غلطه خصوصا اللى شغال EMD اللى مش هيشوف محرك البحث تانى الا لما يعمل موقع جديد
    ازاى بقى جوجل بيعاقب موقعك لما يلاقى كل لينكاتك على نفس الكلمه المفتاحيه.

    كل لينك حضرتك بتبنيه جوجل بيسجله عنده باسم موقعك " يعنى بيبقى عندك ملف فى امن الدوله " بيجمع كل لينكاتك عشان يقيمها قبل التحديث . لو النتيجه طلعت ان لينكاتك 100% على الكلمه المفتاحيه "ودا مستحيل لان مفيش موقعك طبيعى لينكاته طبيعيه 100% وعلى الكلمات المفتاحيه" اذن فانها الحرب بيفضل ساكت وفى اول تحديث يروح شايلك تماما من النتايج

    _ طيب انا اتعاقبت ومسحت لينكاتى وباردو جوجل مرجعنيش مكانى ؟
     

    فى طرق كتير ترجع بيها موقعك
    - لو باقى على موقعك يبقى نظف الينك بروفايل بتاعك "ملفك فى امن الدوله " من خلال تشيل لينكاتك بايدك من الموقع المشبوهه واللى ملهاش علاقه بمحتوى موقعك.
    وتبنى شويه لينكات بيطلق عليها "supportlinks" ودى لينكات مختلفه عن powerlinks . وتستنى التحديث الجاى بقى ان شاء الله من شهرين او تلاته او عشره "بدماغ جوجل ".
     

    _ اما بقى لو مش باقى عليه " الطريق الافضل "
    فى الحاله دى هنشتغل على دومين جديد و هنلف وندور على جوجل عشان يرجعنا بسرعه وهنستغل موقعنا المتعاقب عشان نرانك الجديد بسرعه

    _الادوات : مفيش والله
    _معرفتش اكتبه بطريقه اسهل من كدا
    _دى ملخص جدا جدا عن ال Anchor Text لان شرحه اطول من ال onpage كله



    ال200 عامل اللى بيعتمد عليهم جوجل فى ظهور وترتيب موقعك فى نتايج البحث

    عوامل الدومين لتقدم ترتيب موقعك فى نتايج البحث
    عند اختيار الدومين عليك مراعاة الاتى
    • تجنب الفواصل فى الدومين
    • ان يكون الدومين قصير لايزيد عن 15 حرف سهل التذكر و سهل الكتابه
    • عند اختيار "TLD" اختر واحد من التلاته ، .com ، .net ، .org
    • ابتعد عن النطاقات الخير معروفه مثل .info, .cc, .ws,
    • من الممكن ان تشترى دومين قديم وتعيد تشغيله مره اخرى وتبدأ متقدم خطوات تجاه منافسيك .
    • يمكن شراء الدومين من موقع expired domains ولكن افحص الدومين قبل شراءه جيدا



    _عوامل لتقدم ترتيب موقعك
    1.عمر الدومين : معظم الدومينات التى بيتم اسقاطها يوميا من قبل جوجل ماهى الا دومينات جديده بتحاول التلاعب فى لوغاريتمات جوجل للوصول الى نتائج متقدمه فى وقت قصير .لذلك يعتتبر عمر الدومين اشاره لجوجل يستدل منها على جوده موقعك وعدم مخالفتك للشروط والقواعد

    2-الكلمه المفتاحيه : وجود الكلمه المفتاحيه الرئيسيه فى الدومين لموقعك أشاره جيده لجوجل لتنبيه جوجل
    عن ما يدور حوله موقعك

    3-الكلمه المفتاحيه فى اول الدومين :وجود الكلمه المفتاحيه فى اول الدومين افضل من وضعها فى منتصف او فى اخر الدومين
    4--مده تسجيل الدومين الخاص : بعض العاملين فى مجال السيو يقومو بحجز الدومين فتره "سنه او اكتر" وبعد انتهاء مده تسجيله يقومو بتشغيله مره اخرى للاستفاده من عامل عمر الدومين كعامل لتقدم موقعه فى محركات البحث وهذه الطريق غير مجديه لان جوجل لا تنظر الى الدومين الا اذا تم تشغيله وحفظه فى inbox

    5-Keyword in Subdomain Name: يعتبر وضع الكلمه المفتاحيه فى الsub domain مثل keyword.example.com اشاره قويه لجوجل لما يدور حوله موقعك
    6-Domain History : المشاكل التى قد تواجه الدومين وقع السيرفر ومشاكل الاستضافه المستمره او معاقبته من قبل جوجل اكثر من مره تجعل موقعك غير موجود فى النتايج او الصفحات الأولى
    7 - Exact Match Domain : الاستخدام الامثل لل Exact Match Domain يقدم ترتيبك فى محركات البحث ولكن الافراط فى استخدامه وتقديم محتوى عديم الجوده يعرض موقعك ل EMD update
    8-اخفاءمعلومات whois الخاص بالدومين : تشعر جوجل بان هناك شىء غير طبيعى وتعرض موقعك للمراجعات المستمره من قبل جوجل
    9_ معاقبه WhoIs Owner: اذا تم معاقبه موقع لانه يتبع الطرق التى يعتبرها جوجل سبام فسيتم معاقبه جميع المواقع التى يمتلكها ذلك الشخص بنفس بيانات ال whois
    10- وجود كود الدوله فى الtop level domain : وجود كود الدوله فى ال "TLD" الخاص بموقعك مثل (.cn, .pt, .ca) يحسن من ترتيبه فى نفس البلد ويقلل من رؤية موقعك فى الجلوبال سيرش
    عوامل الصفحه لترتيب موقعك
    11- استخدام الكلمه المستهدفه فى العنوان : من اهم عوامل ظهور صفحات موقعك فى نتايج متقدمه فى محركات البحث
    12-وضع الكلمه المفتاحيه فى بدايه العنوان : تتقدم الصفحات التى تحتوى على الكلمات المفتاحيه فى بدايه العنوان
    عن الصفحات التى تحتوى على الكلمه المفتاحيه فى منتصف او اخر العنوان

    13-استخدام الكلمات المفتاحيه فى ال Description Tag : على الرغم من عدم اهميتها من ناحيه السيو الا انها عامل مهم لتعطى الزائر ملخص سريع عن ما يدور حوله محتوى صفحات موقعك لذلك عليك انت تحرص على ان يكون الوصف جذاب كثيف المعنى ذو علاقه بما يتكلم عنه الموضوع حتى يلفت انتبه الزائر
    14- أجعل عنوان الصفحه فى H1 Tag : يعتبر تانى اهم عامل فهو اول يشىء يقرأو جوجل فى الصفحه
    15- ظهور الكلمات المفتاحيه : ظهور بعض الكلمات اكتر من مره فى المقال تعطى اشاره لجوجل عن محتوى صفحات موقعك تتحدث عن هذه الكلمات
    16- طول المقال : المقال الذى يتعدى 1500 كلمه يحتل مراكز متقدمه عن الصفحات التى تحتوى على مقالات
    تحتوى على اقل من 1000 كلمه . هذا لا يمنع تصدر صفحات ذات محتوى اقل من 1000 كلمه

    17- كثافه الكلمات المفتاحيه :داخل محتوى موقعك ليس لها اهميه بل تكرار الكلمات المفتاحيه
    بطريقه مبالغ فيها ولا تتماشى مع المقال ينظر جوجل الى صفحتك على انها سبام

    18-( Latent Semantic Indexing Keywords in Content (LSI : وهى كلمات تساعد جوجل على استخراج الكلمات التى لها اكثر من معنى وفهم ما الذى تقصده داخل المحتوى مثل "ابل كشركه كمبيوتر او ابل الفاكهه "
    19- وجود (lsi) فى عنوان محتوى الصفحه وكذلك فى ال Description Tag حتى تساعد جوجل على فهم
    ما يدور حوله محتوى صفحتك

    20 سرعة تحميل صفحات موقعك : من اهم العوامل التى يستخدمها جوجل لتفضيل موقع عن موقع حتى وان كان الموقع
    ذو السرعه البطيئه عالى الجوده ز فبطىء تحميل الصفحه يجعل الزائر يخرج بسرعه من موقعك ويعطى اشاره سيئه لجوجل عن موقعك

    21- وجود محتوى متكرر: وجود محتوى متكرر فى نفس الموقع بيعطى اشاره سيئه عن موقعك لجوجل
    وتقلل من رؤية موقعك فى محركات البحث

    22. Rel=Canonical : عند احتواء موقعك على صفحات مشابه لابد من استخدام Rel=Canonical تاج حتى لا يعتبر الصفحات duplicate content.
    23- سرعة تحميل موقعك على المتصفح جوجل كروم عامل تاخذه جوجل فى الاعتبار لانها تستخدم بعض الداتا من المتصفح ليساعده على ترتيب المواقع فى النتايج
    24- تهيئه الصور : تهيئه الصور داخل الموضوع من اهم عوامل جلب الزوار من محرك الصور من جوجل وكذلك لقرأه جوجل
    الصوره لابد من تهيئتها من خلال file name, alt text, title, description and caption

    25- تحديث المحتوى : جوجل يحب المحتوى المتحدث باستمرار لذلك عليك بتحديث مواضيع موقعك باستمرا
    26: حجم التحديث داخل محتوى صفحاتك : جوجل تنظر على المحتوى المحدث وحجم الاضافه التى تمت فى الموضع
    او حجم الفقرات التى تم استبدالها بفقرات جديده وتعرض تاريخ اخر تحديث فى نتايج محركات البحث

    27: كم مره تم تحديث المحتوى :جوجل تاخذ ايضا عدد مرات تحديث المحتوى فى الاعتبار "يويما ,اسبوعيا , شهريا " فهى اشاره تدل على ان موقعك ينشر ويجدد من مقالاته باستمرا
    28- ظهور الكلمه المفتاحيه فى اول 100 كلمه: ظهور الكلمه المفتاحيه بعد العنوان اشاره لجوجل عما يدور حوله محتوى صفحتك
    29- وجود الكلمات المفتاحيه فى h2 , h3 : يفضل وضع الكلمات قى h2 ,h3 tags اشاره لجوجل عن محتوى صفحات موقعك
    30- Keyword Word Order: اى عندما يطابق بحث الزائر عن كلمه المفتاحيه التى تستهدفها تعطى اشاره لجوجل عن تلبيه محتواك لاحتياجات الزائر وارضاء احتياجاته مما يدفع جوجل لتقديم ترتيب موقعك على ذلك الكلمه المفتاحيه
    31- جوده اللينكات الخارجيه : عندما تشير الى مواقع داخل صفحات موقعك احرص على ان تكون لمواقع عاليه الجوده
    موثقه من قبل جوجل فهى اشاره قويه ايضا على جوده محتوى موقعك على عكس اذا تم الاشاره الى مواقع اسبام

    32- مواضيع المواقع التى تشير اليها داخل موقعك : عندما تشير الى موقع داخل محتوى موقعك فاحرص على ان تكون فى نفس مجالك . فاذا كان موضعك عن السيارات وشيرت الى موقع العاب سيارات فان هذا اشاره لجوجل ان موضوعك يدور حول العاب السيارات
    33- Grammar and Spelling: الاخطاء الاملائيه داخل محتوى صفحات موقعك أشاره سيئه لجوجل عن ضعف موقعك ويقلل من رؤية وظهور موقعك فى نتائج البحث
    34- المحتوى المنقول : المحتوى الذى يتم نسخه من مواقع اخرى موجوده فى الindex الخاص بجوجل اشاره قويه على ضعف موقعك وتقلل من ظهوره فى نتائج البحث
    35- المحتوى المفيد : كلما كان المحتوى مفيد ويساعد الزائر كلما اعتاد الزائر على زياره موقعك باستمرار مما يعطى اشاره لجوجل لجوده محتوى موقعك
    36- عدد اللينكات الخارجيه : كثره اللينكات الدوفولو الخارجيه من صفحات موقعك تقلل من الاثوريتى والبج رانك لصفحات موقعك مما يقلل من ترتيب صفحات موقعك فى نتايج البحث
    37_ Multimedi : تنويع محتوى صفحات موقعك على شكل فيديوهات وصور وانفوجرافيكس اشاره على جوده صفحات موقعك وتجعل الزائر تصفح داخل صفحات موقعك لفتره اطول
    38- عدد الصفحات الداخليه التى تشير الى صفحه معينه : عدد الروابط الداخليه التى تشير الى صفحه معينه داخل موقعك تدل على اهميتها النسبيه لصفحات اخرى على الموقع مما تزيد من صعود ترتيبها فى نتايج البحث
    39- جوده الصفحات الداخليه : الصفحات ذات الاثورتى العالى تمرر اثورتى للصفحات ذات الاثورتى الضعيف لذلك يجب ربط الصفحات القديمه ذو الاثورتى العالى بالصفحات الحديثه ذو الاثورتى حتى تزيد من ظهورها فى نتائج محركات البحث
    40- Broken Links : وجود Broken Links داخل موقعك دليل على الاهمال وتقلل من فرص ظهور موقعكك فى مراكز متقدمه فى نتايج البحث
    41- مستوى القراءه : وهى قراءة الزائر لمحتوى صفحتك . يعتمد جوجل على مستوى القراءه ليقارن بين المواقع ويحدد ايهما يستحق ان يحتل مركز اعلى فى نتائج البحث . فالمواقع ذات الصفحات التى تجبر القارىء على بقاء الزائر مده اطول تحتل مراكز متقدمه دائما فى محركات البحث
    42- Affiliate Links : الافيليت لينكس نفسها لا تؤثر على ترتيبك فى جوجل ولكن استخدامها بالشكل المفرط داخل صفحات موقعك تعرض موقعك للمراجعات المستمره من قبل جوجل حتى يتأكد من انا موقعك ليس افيليت سايت وان محتواه يقدم فائده للزائر
    43- HTML errors: كثرة الاخطاء فى ال html او الكودينج يقلل من ظهور صفحاتك فى محرك البحث
    44. Page Host’s Domain Authority:الصفحات فى الدومين عالى الاثورتى تحتل مراكز متقدمه فى النتايج عن الصفحات ذات الدومين اثورتى الاقل
    45- Page’s PageRank: الصفحات ذات البدج رانك العالى تحتل مراكز متقدمه عن الصفحات ذو البج رانك الاقل
    46- طول ال url : يفضل ان يكون الurl قصير لان ال url الطويل يقلل من رؤية الصفحه فى نتايج البحث

    47- url path : اقتصار ربط صفحات موقعك بالصفحه الرئيسيه فقط تقلل من رؤية موقعك فى نتايج البحث لذلك يجب ربط صفحات الموقع ببعضها حتى تعطى اشاره لجوجل على ترابط صفحات موقعك
    48- Page Category : وضع الصفحه تحت او ضمن القسم الخاص بها اشاره لجوجل عن محتوى صفحات وعن مايدور حوله محتوى الصفحات
    49- meta Tags : استخدام الميتا تاج فى محتوى صفحات موقعك اشاره سيئه لجوجل بل و تعتبر موقعك اسبام
    50- الكلمات المفتاحيه فى url : وجود الكلمه المفتاحيه فى لينك الصفحه اشاره مهمه ودليل على علاقه اللينك بمحتوى الصفحه
    51- وجود لينك يشبر الى موقعك فى صفحات يعتبرها جوجل مصادر او مراجع هامه تعطى افضليه لموقعك عن المواقع الاخرى
    فالمراجعين من قبل جوجل يضعو ذلك النوعيه من المواقع فى عين الاعتبار لتحسين ترتيب الموقع فى النتايج

    52-موضيع التى توضع على شكل قوائم طويله مثل 200 عامل لتصدر محركات البحث تتصدر دائما النتايج الاولى لانها تكون اكثر تفصيلا . بل وقد تظهر على كلمات لم تكن تستهدفها من قبل
    53- Priority of Page in Sitemap: مهم جدا ان تقدم لجوجل خريطه خاصه بموقعك sitemap.xml فجوجل يضع الاولويه والافضليه للمواقع التى قدمت خريطه sitemap.xml عن المواقع التى لم تقدم
    54-اللينكات الخارجيه الزائده عن الحد فى صفحه واحده قليلة المحتوى جوجل يقلل رؤية الصفحه فى محركات البحث وفى احيانا كثيره لا يعطى لها اى اهتمام فى نتايج البحث
    55 -عند ظهور صفحات موقعك على كلمات لم يستهدفها موقعا ولكن لها علاقه بمحتوى الموقع يستخدمها جوجل كأشاره لجوده محتوى
    56 -الصفحه : على الرغم من ان جوجل يفضل الصفحات الجديده الا ان الصفحات القديمه التى يتم تحديثها واضافة ومسح بعض المعلومات منها تظل تحتفظ بترتيبها فى نتايج البحث
    57-الصفحه : من اهم العوامل التى يهتم بها جوجل فاحترافيه الصفحه والمعلومات وطريقة عرضها تدل على احترافيه الموقع
    58- Parked Domais: جوجل يقلل من رؤية الدومينات المحجوزه مسبقا قبل اطلاق الموقع بفتره
    امتلاك موقعك محتوى احترافى ومنسقو ولكنه غير مفيد للزائر ولا يرضى احتياجاته يعطى انطباع سىء ويقلل من رؤيته فى محركات البحث

    عوامل الموقع التى يعتمد عليها جوجل فى ترتيب النتايج
    59 - Content Provides Value and Unique Insights : جوجل تقوم بابعاد المواقع التى لاتقدم اى جديد للزائر خصوصا مواقع الافيليت فقيرة المحتوى
    60 - Contact Us Page : يجب وضع صفحه بها جميع المعلومات حتى يسهل على الزائر التواصل مع صاحب الموقع بل بيستخدم جوجل هذه الصفحه لترتيب موقعك وخصوصا اذا كان بيانات الصفحه هى بيانات whois الخاص بدومين موقعك
    61 - Domain Trust/TrustRank : بيتم قياسها بعدد الدومينات التى تشير الى موقعك فكلما زاد عدد المواقع التى تشير الى موقعك كلما زادت Domain Trust/TrustRank الخاص بموقعك وزاد ترتيبك فى نتايج البحث
    62 - Site Architecture : تصميم الموقع من اهم العوامل اللى سيتم تحسين ترتيب موقعك ومدى توافقه مع جميع انواع الاجهزه المحموله فى الاعوام القادمه
    63 - Site Updates : جوجل ينظرالى تحديث الموقع و اضافه محتوى باستمرار يحسن من ترتيب موقعك فى محركات البحث
    64 -Presence of Sitemap : تقديم الخرايط وتحديثها باستمرار وتقديمها لادوات مشرفى المواقع يجعل المحتوى يحفظ بسرعه فى ال index ويحسن من ترتيبالموقع فى محركات البحث
    65 -Site Uptime : المواقع التى تتعرض باستمرار الى اعطال فى السيرفر او اى مشاكل اخرى قد يختفى تماما من نتايج البحث
    67 _Server locatin : يساعد على تحسن ترتيب الموقع فى بعض الدول عن الاخرى فهى مهمه لل local seo
    وجود صفحات مثل Terms of Service and Privacy Pages تحسن من ترتيب موقعم وتعطى اشارة ثقه لجوجل

    68 - Duplicate Meta Information On-Site : تكرار العنواين والميتا الخاصه بصفحات الموقع اشره لجوجل على ان محتوى موقعك اسبام وبيقلل من رؤيته فى محركات البحث
    69 - سهوله التنقل بين اقسام الموقع تساعد كل من الزائر ومحركات البحث فى الوصول الى جميع الصفحات داخل الموقع وتساعد جوجل على تحسين ترتيب الموقع فى مواقع البحث
    70 -Mobile Optimized : ضرورة تهيئة موقعك وتجاوبه مع الموبيل لان السنين القادمه 60% من الترافيك هيبقى من الفون
    71 - YouTube: فيديوهات اليوتيوب تتميز بسهولة تصدرها نتيايج البحث فى وقت قصير لانها احدى منتجات جوجل بالاضافه ان جوجل بيقوم بتنويع نتايج البحث بين مقالات وفيديوهات والصور وغيرها
    72- Site Usability :الموقع الذى يصعب على الزائر التنقل بين صفحاته يؤثر على ترتيب موقعك فى محركات البحث
    73. الباك لينكات من المواقع القديمه التى اكتسبت ثقه من جوجل يعتبر من افضل انواع الباك لينكات
    74. عدد Root Domains التى تشير الى موقعك واحد من اهم العوامل التى تعطى لموقعك ثقه من قبل جوجل وتؤكد على مدى اهمية المحتوى الذى يقدمه موقعك مما جعل كل هذه المواقع تشير الى موقعك
    75. عدد الصفحات التى تشير الى صفحات موقعك : من اهم العوامل التى تجعل موقعك متصدر دائما المراكز الاولى فى محركات البحث وينظر اليه على انه مصدر مهم على الكلمات المفتاحيه التى يستهدفها موقعك
    76. Anchor text: التى تجنيها من الروابط التى تشير الى موقعك ينصح ان تكون متضمنه اسم البراند ولينك الموقع وكذلك عنواين المواضيع التى تقدمها داخل موقعك متضمنه الكلمات المفتاحيه
    78. الباك لينكات من المواقع التعليميه والحكوميه"”edu,gov:من اهم انواع الينكات التى تحظى بثقه عاليه من جوجل لانها مواقع رسميه موثوقه
    79. Alt tags : Images : مثلها مثل ال anchor text لذلك احرص على احتوائها الكلمات المفتاحيه التى يستهدفها موقعك
    80. ال domain authority للينكات التى تشير الى موقعك من العوامل التى يعتمد عليها فى ترتيب موقعك فى اللينكات التى تشير الى موقعك من دومين اثورتى عالى افضل من اللينكات صاحبه الدومين اثورتى الاقل
    81. حصولك على باك لينكات من المنافس دليل على ان موقعك يقدم محتوى افضل واكثر تفصيلا عنه فى المحتوى الخاص بكلمه مفتاحيه معينه
    82. الباك لينكس من صفحات صاحبة Social Shares عاليه يدل على جوده الصفحه التى تشير الى موقعك وبالتالى يشير الى جودة موقعك
    83. الباك لينكات من المواقع ذات السمعه السيئه والمحتوى الفقير قليل الجوده يضر بترتيب صفحات الموقع فى نتايج البحث وقد يعرض موقعك للعقوبه فى اقرب تحديث من جوجل
    84. Guest posts : على الرغم من ان جوجل بدأت فى التقليل من قيمه هذه النوعيه من الباك لينكات الا ان ال contextual links التى قد تحصل عليها من الguest posts قد تفيدك اكتر من اللينكات التى تحصل عليها من ال bio
    85. من الافضل ان يكون 80% من اللينكات التى تشير لموقعك تكون على الصفحه الرئيسيه و20% للصفحات الداخليه لموقعك
    86. No follow links : على الرغم من انها لا تمرر اثوريتى الى موقعك الا انها من اهم عوامل الترافيك لموقعك . بالاضافه الى ان جوجل ينظر للموقع الذى لا يحتوى على لينكات nofollow الى انها مواقع غير طبيعيه
    89. of Link Types Diversity: حصول موقعك على باك لينكات من مصدر واحد " التعليقات او المنتديات " تعتبر سبام على عكس تنوع مصادر الباك لينكات التى تثبت لجوجل ان لينكاتك طبيعيه
    90. وجود لينكات تشير الى موقعك تحت اسم " اعلانات , مواقع صديقه , شركاءنا " تقلل من قيمة الباك لينك الذى يشير الى موقعك
    91. Contextual Links : اللينكات التى تحصل عليها داخل محتوى نصى اكثر قوه واهميه من اللينكات التى توجد فى اى مكان اخر على الصفحه التى تشير الى موقعك وتساعد موقع على تصدر الترتيب على الكلمات المفتاحيه
    92. الافراط فى توجيه 301 لصفحه معينه يفقد الصفحه جودتها والاثوريتى الخاص بها ويقلل من ظهرورها فى محركات البحث
    93. Backlink Anchor Text : الباك لينكات من الanchor text تعطى لجوجل اشاره عن ما تدور حوله محتوى الصفحه اكثر من الصفحه نفسها
    94. Internal Anchor Text : يجب عليك ربط صفحات موقعك ببعضها البعض عن طريق Internal Anchor Text حتى تكسب الصفحه اثوريتى تساعدها على الظهور فى نتايج الحث
    95. العنوان المنسوب اللى الباك لينك يستخدم لتحديد الكلمات التى ستظهر صفحاتك فى نتايج محركات البحث
    96. الباك لينكس من المواقع التى تحتوى top level domains خاصه بدوله معينه مثل.ca.uk يساعد على تحسين ترتيب موقعك فى نفس الدوله
    97. Link location : عند الحصول على Contextual Links من صفحه معينه يفضل وضع اللينك الذى يشير الى موقعك فى اول المقال وليس فى المنتصف او فى اخره
    98. حاول ان تجعل كل اللينكات التى تحصل عليها Contextual Links وتجنب اللينكات من الفوتر او اللينكات المخفيه
    99. Linking Domain Relevancy : اثناء قيامك بحملة الباك لينكات ركز فقط على الدومينات ذات المحتوى المرتبط بمحتوى صفحتك وتجنب الباك لينكس من المواقع الغير مرتبطه بمحتوى موقعك

    100-User reviews/Site reputation : وجود موقعك فى مواقع المراجعات وال reviews sites بيزيد من ثقة جوجل فى موقعك
    101- الباك لينكات من المواقع القديمه التى اكتسبت ثقه من جوجل يعتبر من افضل انواع الباك لينكات
    102. عدد Root Domains التى تشير الى موقعك واحد من اهم العوامل التى تعطى لموقعك ثقه من قبل جوجل وتؤكد على مدى اهمية المحتوى الذى يقدمه موقعك مما جعل كل هذه المواقع تشير الى موقعك
    103. عدد الصفحات التى تشير الى صفحات موقعك : من اهم العوامل التى تجعل موقعك متصدر دائما المراكز الاولى فى محركات البحث وينظر اليه على انه مصدر مهم على الكلمات المفتاحيه التى يستهدفها موقعك
    104. Anchor text: التى تجنيها من الروابط التى تشير الى موقعك ينصح ان تكون متضمنه اسم البراند ولينك الموقع وكذلك عنواين المواضيع التى تقدمها داخل موقعك متضمنه الكلمات المفتاحيه
    105. الباك لينكات من المواقع التعليميه والحكوميه"”edu,gov:من اهم انواع الينكات التى تحظى بثقه عاليه من جوجل لانها مواقع رسميه موثوقه
    106. Alt tags : Images : مثلها مثل ال anchor text لذلك احرص على احتوائها الكلمات المفتاحيه التى يستهدفها موقعك
    107. ال domain authority للينكات التى تشير الى موقعك من العوامل التى يعتمد عليها فى ترتيب موقعك فى اللينكات التى تشير الى موقعك من دومين اثورتى عالى افضل من اللينكات صاحبه الدومين اثورتى الاقل
    108. حصولك على باك لينكات من المنافس دليل على ان موقعك يقدم محتوى افضل واكثر تفصيلا عنه فى المحتوى الخاص بكلمه مفتاحيه معينه
    109. الباك لينكس من صفحات صاحبة Social Shares عاليه يدل على جوده الصفحه التى تشير الى موقعك وبالتالى يشير الى جودة موقعك
    110. الباك لينكات من المواقع ذات السمعه السيئه والمحتوى الفقير قليل الجوده يضر بترتيب صفحات الموقع فى نتايج البحث وقد يعرض موقعك للعقوبه فى اقرب تحديث من جوجل
    111. Guest posts : على الرغم من ان جوجل بدأت فى التقليل من قيمه هذه النوعيه من الباك لينكات الا ان ال contextual links التى قد تحصل عليها من الguest posts قد تفيدك اكتر من اللينكات التى تحصل عليها من ال bio
    112. من الافضل ان يكون 80% من اللينكات التى تشير لموقعك تكون على الصفحه الرئيسيه و20% للصفحات الداخليه لموقعك
    113. No follow links : على الرغم من انها لا تمرر اثوريتى الى موقعك الا انها من اهم عوامل الترافيك لموقعك . بالاضافه الى ان جوجل ينظر للموقع الذى لا يحتوى على لينكات nofollow الى انها مواقع غير طبيعيه
    114. of Link Types Diversity: حصول موقعك على باك لينكات من مصدر واحد " التعليقات او المنتديات " تعتبر سبام على عكس تنوع مصادر الباك لينكات التى تثبت لجوجل ان لينكاتك طبيعيه
    115. وجود لينكات تشير الى موقعك تحت اسم " اعلانات , مواقع صديقه , شركاءنا " تقلل من قيمة الباك لينك الذى يشير الى موقعك
    116. Contextual Links : اللينكات التى تحصل عليها داخل محتوى نصى اكثر قوه واهميه من اللينكات التى توجد فى اى مكان اخر على الصفحه التى تشير الى موقعك وتساعد موقع على تصدر الترتيب على الكلمات المفتاحيه
    117. الافراط فى توجيه 301 لصفحه معينه يفقد الصفحه جودتها والاثوريتى الخاص بها ويقلل من ظهرورها فى محركات البحث
    118. Backlink Anchor Text : الباك لينكات من الanchor text تعطى لجوجل اشاره عن ما تدور حوله محتوى الصفحه اكثر من الصفحه نفسها
    119. Internal Anchor Text : يجب عليك ربط صفحات موقعك ببعضها البعض عن طريق Internal Anchor Text حتى تكسب الصفحه اثوريتى تساعدها على الظهور فى نتايج الحث
    120. العنوان المنسوب اللى الباك لينك يستخدم لتحديد الكلمات التى ستظهر صفحاتك فى نتايج محركات البحث
    121. الباك لينكس من المواقع التى تحتوى top level domains خاصه بدوله معينه مثل.ca.uk يساعد على تحسين ترتيب موقعك فى نفس الدوله
    122. Link location : عند الحصول على Contextual Links من صفحه معينه يفضل وضع اللينك الذى يشير الى موقعك فى اول المقال وليس فى المنتصف او فى اخره
    123. حاول ان تجعل كل اللينكات التى تحصل عليها Contextual Links وتجنب اللينكات من الفوتر او اللينكات المخفيه
    124. Linking Domain Relevancy : اثناء قيامك بحملة الباك لينكات ركز فقط على الدومينات ذات المحتوى المرتبط بمحتوى صفحتك وتجنب الباك لينكس من المواقع الغير مرتبطه بمحتوى موقعك
    125. Page Level Relevancy : يجب ان يكون محتوى الصفحه التى تشير الى موقعك او صفحه معينه فى موقعك تتحدث عن نفس الموضوع او موضوع له علاقه بمحتوى صفحتك
    126. الكلمات التى تحيط باللينك الذى يشير الى موقعك يحجب على ان تحتوى على الكلمات التى يستهدفها موقعك
    127. الكلمه المفتاحيه فى Anchor Text الذى يشير الى موقعك
    128. Positive Link Velocity : سرعه توجيه اللينك الى الصفحه التى يشير اليها يعزز من ترتيب الصفحه
    129. Negative Link Velocity : بطىء سرعة اللينك التى يشير الى موقعك يقلل من رؤيته وترتيبه فى محركات البحث
    130. Links from “Hub” Pages : الباك لينكس من الصفحات التى تعتبر مصدر مهم للمحتوى الخاص بموقعك
    131. اللينكات من المواقع عالية الاثورتى افضل 100 مره من المواقع منخفضة او عديمة الاثورتى
    132. Linked to as Wikipedia Source : الحصول على لينك من Wikipedia تعطى لموقعك ثقه واثوريتى فى عين جوجل على الرغم من ان اللينكات نوفولو
    133. الكلمات التى تحيط باللينك تخبر جوجل عن ما يدور حوله محتوى صفحه هذا اللينك
    134. اللينكات القديمه تخظى بثقه عاليه من جوجل وتزيد من ثقه وترتيب موقعك فى نتايج البحث تساعد على ترتيب موقعك اكتر من الباك لينكس الجديده
    135. Links from Real Sites vs.Blogs : : جوجل ينظر الى اللينكات التى تشير الى موقعك من مواقع حقيقيه وليس من مدونات blogspot وما يشابهها فهى تمرر اثوريتى ضعيف جدا لموقعك على عكس المواقع الحقيقيه
    136. Natural Link Profile:: المواقع التى تحصل على لينكات طبيعيه 100% بدون ا تلاعب تحظى دائما بترتيب متقدم
    137. Reciprocal Links "حيل تبادل الروابط " الافراط فى تبادل الروابط والتحايل على جوجل عن طريق تبادل الروابط بين المواقع والاخرى
    138. User Generated Content Links : جوجل بتقدر تفرق بين اللينكات التى تشير الى موقعك بشكل طبيعى واللينكات اللى بيقوم صاحب الموقع بوضعها يدويا مثل اللينكات التى تشير الى موقعك من مواقع حقيقيه او من مدونات عاديه بيقوم صاحب الموقع بعملها يدويا لتقدم ترتيب موقع
    139. Links from 30 1 :عن توجيه مقال الى مقال اخر او موقع الى موقع اخر يجب استخدم 301redirect لتحويل الاثورتى من الصفحات القديمه الى الصفحات الجديده علما بان ان صفحاتك ستفقد ايضا نسبه قليله من الاثوريتى التى تمريرها الى المصدر الجديد
    140. Schema.org Micro formats : عند عملShema لموقعك فانت تقدم لجوجل المعلومات التى يحتاجها عن محتوى
    الصفحه لذلك تساعد على ترتيب موقعك فى محركات البحث بالاضافه الى الشكل الجذاب فى محرك البحث الذى يلفت نظر الزائر
    141. DMOZ Listed :وجود موقعك فى دليل المواقع DmoZ دليل على جوده الموقع لانه لا يقبل الا المواقع عالية الجودا
    142. Yahoo! Directory Listed : دليل المواقع المدفوع من ياهو ايضا يحظى بثقه عاليه جدا من قبل جوجل
    143. Number of Out bound Links on Page : الصفحه التى تحتوى على عدد محدود من الينكات الخارجيه تتقدم فى الترتيب من الصفحات التى تحتوى على مئات الباك لينكات الخارجيه
    144. الباك لينكس من المنتديات تمرر اثوريتى معدوم جدا لصفحات موقعك بالاضافه انها تقلل من سمعه موقعك وتعتبر اسبام
    .
    145. حجم محتوى الصفحه التى تتضمن لينك يشير الى موقعك . فاللينك الموجود فى محتوى يتكون من 1000 كلمه افضل من الينك الذى يوجد فى محتوى من 100 كلمه
    146. جوده المحتوى والصفحه التى تشير الى موقعك .جوجل لا ينظر الى اللينكات التى توجد فى صفحات معاد صيغتها ببعض البرامج او المحتوى الفقير عديم الجوده
    147. Sitewide Links : وهى اللينكات التى توجد فى كل صفحه من صفحات الموقع التى تظهر على جانبى الموقع فى القالب الخاص بالموقع جوجل بيجمعهم كلهم وبيحسبهم كلينك واحد .


     
    كتبه

    Mohamed Khali

0 التعليقات:

أهلا بزوار المدونة الكرام
من فضلك اترك تعليقك